Skip to content

Nikon J1 – Nikons spegellösa system / Nikon mirrorless system

24 januari, 2012

Alla mina åsikter om kameran bygger på Raw-filer. Jag är inte intresserad av Jpegs.

Jag har uppdaterat min gatufoto-utrustning. Även om min Panasonic LX3 var väldigt bra, så kände jag mig ofta hindrad av den extremt långsamma autofokusen samt bandningen som uppstod vid upplättning i skuggorna  from iso 400. Jag har länge varit på jakt efter en ersättare och har tittat på Panasonic GF3, GX1, Olympus E-pl3, E-pm1, Sony Nex 3, 5, 5N osv.. Jag hård-dissade Nikons spegellösa kameror när de släpptes pga den lilla sensorn.. vad jag då inte visste var vilken bildkvalité den levererade..

Efter några månader så började jag funderar på om jag någonsin skulle hitta en kamera som passade mig och som var en rejäl uppgradering från LX3:an.. Då radade jag upp vilka saker som var viktigast för mig:

1. Hastighet, mycket snabb autofokus och så kort slutarfördröjning som möjligt.

2. TYST, den måste var väldigt tyst då jag själv värdesätter att alla människor inom några hundra meters radie INTE vänder sig om när jag tar en bild.

3. Liten, den måste få plats i jackfickan.

4. Mycket bättre brusprestanda än min Panasonic LX3 samt FRI från bandning i skuggorna.

Precis när jag skrivit klart listan, så insåg jag att Nikon J1 var precis den rätta kameran för mig. Jag testade alla raw-filer jag kunde hitta på nätet och blev imponerad av bildkvalitén som sensorn levererade.

Sen var det bara att trycka på ”köp” hos Cyberphoto🙂

Jag köpte den med nikkor 10-30mm (motsvarande ca 28-80 på 35mm fullformat) samt nikkor 10mm/2.8 (ca 28mm på 35mm fullformat)

Mitt första intryck är att jag är MYCKET imponerad av autofokus-hastigheten. Man behöver liksom inte vänta.. Visst går det långsammare i när det är mörkt, men i dagsljus så är den blixtsnabb. Mycket skönt att bara kunna ta en bild när man vill, utan att behöva vänta 1-3 sekunder innan bilden är tagen, ögonblicket är ju liksom borta då.

Nedan följer lite bilder jag tagit med kameran. Bild 1-3 är tagna på iso 6400 (Hi 1). Bild 4 är tagen på iso 1600 och de andra är tagna mellan iso 200-800.

From → Vardag

2 kommentarer
  1. grattis då!! Hur stort kan man dra än sån däringa fil dårå? Affischer i tunnelbanan eller blir det studentskyltar? Tänker efter att du interpolerat och fixat (normala ljusförhållanden)

  2. Haha, det räcker definitivt till det mesta. Megapixelhystering har gått till en sån överdrift att det är pinsamt. 10 mp är ju dock ett FETNEJ för en bildbyrå😉
    Allt beror ju på vilken utskriftsteknik man använder.. Men säg att man skriver ut i 150 dpi så får du ju lätt en 50x75cm print om originalfilen är skarp dvs. Dock så finns det brus i filerna redan på iso 100 i skuggorna. Men jag kunde inte bry mig mindre om brus. Har aldrig stört mig faktiskt.. men kommersiellt så är det nog svårt eftersom de som använder och köper bilden har så konstiga krav, krav som har blivit standard utan direkt någon vits eller mening.
    Herregud, det gick göra meterstora kopior från småbildsnegativ för 20 år sen, då går det lätt med enkla digitalkameror också.🙂
    Är du på jakt efter nåt litet med extremt snabb AF och helt tyst slutare, då är det bara att slå till😀

Kommentera

